kan du forvandle din tekniske dokumentation fra statisk info til aktive assets i dine markesføringsbestræbelser.
"Content marketing" er blevet en, lidt diffus, betegnelse for både emailkampagner og markedsføring via sociale medier.
Content marketing er en trend inden for markedsføring, der går ud på at producere og dele relevant indhold, med det formål at tiltrække og udbygge værdifulde kunderelationer.
Uddybende kan man sige, at Content Marketing adskiller sig markant fra traditionel reklame, idet det her gælder om at levere indhold af høj kvalitet, der kan komme kunderne, ikke blot dig, til gode.
Content Marketing er bl.a. online tekster som fx nyhedsmails, guides og e-bøger, men også videoer, podcasts, webinarer og infografikker – det er altså alt det indhold, der bliver skabt for at engagere kunder eller publikum og i sidste ende konvertere denne interesse til salg, tilmelding eller andet, der måtte skabe værdi for dig. Overordnet set gælder det om at besvare potentielle kunders spørgsmål, eller blot om at gøre dem klogere på et emne relateret til din forretning.
Det er ikke traditionel reklame, men det skaber opmærksomhed om dit brand og som resultat af din hjælp, vil du som virksomhed komme til at fremstå som en autoritativ figur, dine kunder vil belønne med deres interesse og, hvis udført rigtigt, deres loyalitet.
Er content marketing relevant, i forbindelse med teknisk dokumentation?
Det kan det sagtens være. Teknisk dokumentation har den fordel, at det er indhold som allerede ER valideret og betalt og dertil unikt indhold af høj kvalitet.
Hvor kommer ”content” fra?
Indholdet i marketingskommunikationen kommer to steder fra. Noget er unikt og skrevet til lejligheden, og noget er måske content, som virksomheden allerede HAR lavet, f.eks fotos, videoer og f.eks teknisk dokumentation. Der er den udfordring ved al content marketing, at godt indhold koster. Det skal skrives/fotograferes, redigeres, publiceres osv. Derfor er det en kæmpe fordel hvis man ved lidt kreativ tænkning kan aktualisere indhold som allerede ER lavet.
Hvem skal have det?
I sidste ende er kunderne altid målgruppen, men et salg til en kunde er en proces der lever længere end selve salget. Der er tiden op til salget, hvor kunden skal overbevises om at produktet kan levere de løsninger der efterspørges. Det kan man gøre ved at vise ”fact sheets”.
Efter salget skal kunne have rygdækning i at det var et godt køb. Det kan man gøre ved at lave redaktionelt bearbejdede indgange til dokumentationen, så kunden kan se, at alle udfordringer kan løses og at produktet har potentialer udover dem det blev solgt på.
Hvad vil man gerne opnå med det?
Kundeloyalitet er det ultimative mål, men der er mange gode sideeffekter. Indgående trafik til serveren er godt for hjemmesidens SEO. Google indeksering af den tekniske dokumentation gør det muligt for kunderne blot at lave en Google søgning, for at lande i en løsning. Også her giver det god SEO værdi, hvis den søgende finder sit svar med det samme
Hvilke fordele / udfordringer har teknisk dokumentation som en asset i forbindelse med Content Marketing?
Fordele
- Materialet skal laves under alle omstændigheder.
- Man har dedikerede skribenter som har uhindret adgang til al væsentlig information
- Materialet er gennemtænkt, valideret, organiseret og struktureret
- Der er typisk fin indeksering i en manual. Dvs der er indholdsfortegnelse, stikordsregister og også sommetider en ordforklaring. Altsammen noget der giver fremragende SEO værdi!
- Hvis det allerede er lavet i FrameMaker / InDesign / RoboHelp er der gode muligheder for single source publishing, så man uden videre kan publicere til både pdf, webhelp og HTML5
- Forbrugerene får ofte for lidt udbytte ud af sit produkt, fordi han/hun ikke sætter sig ind i alle produktets facetter. Det gælder især produkter med et digitalt interface. Her kan der være enorme mængder af funktionalitet som sjældent eller aldrig bliver realiseret.
Ulemper
- Materialet kan være svært tilgængeligt
- Materialet kan være hemmeligt eller man virksomheden kan have betænkeligheder i forbindelse med konkurrenter
- Nogen typer af teknisk dokumentation er meget baseret på grafikker og er ikke nødvendigvis egnede til at indgå i andre sammenhænge.
Hvad skal der til, for at gøre manualen tilgængelig for en email kampagne?
Den skal først og fremmest være tilgængelig i html, og dernæst skal den helst ligge i responsive html5 således at de kan læses på en mobiltelefon.
FrameMaker, InDesign og RoboHelp er gode udgangspunkter til din tekniske dokumentation. Det er robuste programmer og med det publishing interface som begge programmer kommer med, er det nemt at publicere til HTML5 / apps.
Integration af teknisk dokumentation i Content Marketing
I dette eksempel tager vi én af de mange kanaler der kan bruges i forbindelse med content marketing, nemlig email kampagner.
Emailkampagner har flere formål. De skal dels kommunikere, og sommetider sælge. Men de skal også bruges til skabe trafik til firmaets hjemmeside og analytiske data til brug for firmaet marketing.
Hver email kan trackes og alle de klik der bliver lavet i emailen kan trackes, og derud fra kan der hentes bunker af analytiske data, som f.eks geografisk placering, browser, læsetid osv. Disse data kan hentes både fra den server hvor emailen sendes fra, men der skabes naturligvis også trafik på hjemmesidens server, og den trafik er superinteressant, fordi den kan fortælle noget om hvad der sker, når den besøgende kommer ind.
Herover ser vi et eksempel på en email kampagne, der linker ind i firmaets hjemmeside og ind den tekniske dokumentation
- Punkt 2 linker ind i nyhedssektionen, hvor der der vil ligge marketingstekster skrevet til lejligheden, men også interne links til nuværende og tidligere produkter.
- Punkt 3 linker ind den tekniske dokumentation. Hvis man tænker sin dokumentation igennem med henblik på, at give den ekstra liv som en kilde til content marketing, er det muligt at arbejde med redaktionsprocessen. Man kan eksempelvis arbejde med kapitelopdelingen, så hvert kapitel har en introtekst. Denne introtekst kan bruges som anker i forbindelse med emailkampagnen.
- Punkt 4 giver mulighed for mersalg. Hvis kunden er registreret med sit køb, er det muligt at målrette de præcise forbrugsstoffer til den enkelte kunde i forbindelse med sorteringen af mailadresser. Det KAN være forbrugsstoffer, men det kan naturligvis også være reservedele, service, abonnementer osv.
Det rigtigt interessante ved at bruge den tekniske dokumentation mere aktivt som salgsredskab, er også den synergi der kan opstå i virksomheden, hvor tekdok afdelingen typisk er adskilt fra marketingafdelingen.